Amsterdam

AMSTERDAM

Dit is een bouwdoos van het merk Artesania, de doos bevat alle beslagdelen, een romp in ABS, schaal 1/50 met een lengte van 106 cm. De bovenbouw is volledig in hout.


Deze sleper is uiterst geschikt voor RC en meerdere funkties zijn mogelijk. Zo wordt deze boot voorzien van een dieselgeluid, werkende ankers, binnenverlichting, buitenverlichting, spots voor en achter, navigatielichten, twee blusmonitoren (ik doe een poging om deze ook draaiend te maken) , misthoorn en waterkoeling van de motor.

De besturing gebeurt door middel van een Futabe F-14 zender/ontvanger. Tevens is de zender voorzien van vier extra schakelaars (zelf ingebouwd met dubbel funktie schakelaars) om alle functies te kunnen uitvoeren. In de boot zelf zitten dan weer vier elektronische tweekanaals schakelaars die aangesloten zijn op de ontvanger. Met andere woorden, de oorspronkelijke 4-kanaals zender is nu uitgebreid tot een 8-kanaals zender. Men kan ook gebruik maken van de speciale "Multiswitch" uitbreiding van Robbe, doch deze vindt ik veel te duur, de prijs hiervan bedraagd meer dan de aankoop van een nieuwe F-14 zender. De volgende funkties worden voorzien:
  1. Roer links + rechts.
  2. Draaien van de blusmonitoren over 180°.
  3. Motor vooruit - achteruit. (dmv een elektronische speedcontroller Rocraft 120)
  4. Ankers op - neer.
  5. Buitenverlichting + binnenverlichting
  6. Motor waterpomp + misthoorn.
  7. Schijnwerper voor /dekverlichting. + schijnwerper achter.
  8. Navigatielichten branden continu bij inschakelen accu.

    (5, 6, en 7 zijn de dubbelwerkende elektronische schakelaars, het ene is aan en het ander is uitgeschakeld)

    Extra:
    - Dieselgeluid (werkt vanaf het aanzetten van de accu).


De stroomvoorziening gebeurt dmv een 12V/7Ah loodaccu voor de motor en de elektronische onderdelen zoals schakelaars, geluidmodules en snelheidregelaar. Een tweede accu van 6V/4Ah geeft de nodige stroom voor de waterpomp en alle verlichting. Uiteraard is er ook nog een accupack van 4,8 V/1700 mA voor de stroom nodig voor de ontvanger en servo.
De sleper bevindt zich momenteel in de afwerkingfase, ttz, het schilderen van de opbouw, het plaatsen van de masten, het plaatsen van de schouwen met de brandmonitoren, het verder afwerken van de relingen en andere details zoals radar, sleephaak, bolders enz... . Tot zover een kleine uiteenzetting van deze in aanbouw zijnde sleper. Bij verdere afwerking zal dit hoofstuk ook vervolledigd worden met uitleg en foto's. Vandaag (10-01-2008) is er eindelijk een beetje schot in de zaak gekomen, ik heb namelijk alle delen van het dek en de masten in de witte lak gezet. Alles wat rood is moet nog een maal gespoten worden en dan kunnen we beginnen met het aanbrengen van de kleine details.


























Eindelijk is het zover.
Ik zal jullie geduld niet langer op de proef stellen, vandaag 02 April terug van start met deze Amsterdam.
Heel even een kleine stand van zaken aan de hand van enkele foto's, dan kan je zien hoever ik stond en waar ik de draad terug dien op te nemen.






























Zoals je ziet is deze sleper reeds in ver gevorderde staat, het zijn nog de details van de bovenbouw die gemaakt dienen te worden. Dit wil niet zeggen dat het snel zal gaan, het is juist met deze kleinigheden dat je veel tijd verspilt. Ik had om te beginnen al een tegenslag, bij het testen van mijn ankerlier braken de houten steunen in stukken en diende ik deze terug te lijmen.

















De ankerlier bestaat uit een motor met reductiekast, een zelfgedraaide aluminium klos om de beide kettingen op te rollen, een servo die samen met een schakelaar van een oud boormachine zorgt voor de ompoling van de motor, simpel maar goed (zelfs zo sterk dat alles kapot gaat).
Vandaag dan ook nog de dekverlichting gemaakt, deze bestaat uit messingbuis van 5 mm buiten diameter en 4 mm bminnendiameter, hierin komen 12 V minilampjes, een uiteinde is met messing plaat dichtgesoldeerd en juist voor deze plaat een uitsparing gevijld voor het licht te laten schijnen.

















Hierna werden de messing busjes in de bovenbouw geplaatst en gelijmd. De lampjes moeten er nog in en de elektrische aansluiting dient nog te gebeuren.
Zoals je op de foto kan zien zijn er intussen ook gaatjes geboord voor de reling.
















Een beetje tijd gevonden om wat verder te doen aan die verlichting. Het is niet zo gemakkelijk om al die draadjes te verbinden, het is niet erg fatsoenlijk gedaan, dit wegens plaatsgebrek om de verbindingen te solderen. Het werkt en dat is het voornaamste.
Zo ziet de wirwar van draden er uit. In het totaal zijn er 12 lampjes (12 Volt) van 3mm diameter, dus 24 aansluitdraden.













Dit is enkel de buitenverlichting

Dit is lang niet alles, er komen enkele lampjes voor de binnenverlichting van de drie deks, dan vooraan en achteraan apparte deklampen, en als laatste nog enkele schijnwerpers (een vooraan en twee achteraan op de bovenbouw). Dus er zullen nog draden genoeg bijkomen. Al deze draden komen op een enkele plug om het geheel gemakkelijk te kunnen ontkoppelen bij het verwijderen van de bovenbouw.
























Aangezien er nog heel wat verlichting in moest komen heb ik de eerste bekabeling (grote foto) anders gemaakt (kleine foto), om zo plaats te maken voor al de andere kabels en lichten.
Een eerste poging om de binnenverlichting van de drie dekken op zijn plaats te krijgen mislukte, het was net iets te weinig licht. Dan maar enkele lampjes erbij geplaatst.
















Na dit geklaard te hebben, was het de beurt aan de navigatie lichten (rood/groen). Nog maar wat draden erbij!!!!!













Momenteel heb ik dus de buitenverlichting, de binnenverlichting en de navigatielichten werkend.









Alles wat aan kon staat aan.

De volgende stap zal er uit bestaan om de drie apparte deklampen en de drie schijnwerpers te plaatsen. Met deze zal dan alle verlichting voltooid zijn.

Verder heb ik nog enkele relingen aangebracht op de bovenbouw.













































Voilà dat was het weer voor vandaag, morgen kan ik niets doen, dus het zal even wachten zijn voor een volgend verslagje.

Deze namiddag de trappen (4 stuks) om naar de verschillende deks te gaan geplaatst. Nu was er een probleem om aan de top van deze trappen de reling te plaatsen. Laat dit een hint zijn voor iedereen die deze boot maakt, eerst de trappen plaatsen en de reling vooraleer de dekken samen te lijmen!!! Het was namelijk niet meer mogelijk om de nodige gaatjes te boren voor de relingpeilers.





























Om nu de reling te plaatsen heb ik een truukje moeten uithalen, namelijk de relingen zodanig maken dat deze gemakkelijk te verlijmen zijn. Dat heb ik dan als volgt gedaan.
De maten opgenomen van de vier trapgaten, deze overgebracht op een stukje plat messing, deze in een hoek van 90° gesoldeerd, de gaatjes geboord en de reling erop gesoldeerd (zie de volgende foto's). Daarna alles in de licht grijze verf gezet (laten drogen) en alles op zijn plaats verlijmd.






























Vandaag nog een beetje doorgewerkt aan de Amsterdam. Enkele kleine details aan de deuren aangebracht. De scharnieren en de klinken geplaatst. Een reling bijgezet en de davits op hun plaats gelijmd.
De trapleuningen op hun plaats gelijmd met secondenlijm.
De schoorstenen staan er nu ook terug op, enkel nog de verlichting aansluiten. De brug op de schoorstenen met de brandmonitoren staan er nog los op, deze zijn enkel geplaatst voor het uitlijnen van de schoorsenen.



















































Weer een beetje tijd gevonden om nog wat te knutselen. Nog een reling bijgeplaatst en dit is nog lang niet de laatste, er komt geen einde aan. Ik weet dat het voor jullie, nieuwschierige kijkers een beetje tergend langzaam gaat maar het is nu niet anders (tijdsgebrek en goesting). De originele relingstutten die bij het beslag zitten zijn in mijn ogen niet te gebruiken. Ze zijn van een metaal dat zeer gemakkelijk breekt en niet te solderen is (zamack of zoiets). Daarom maakt ik ze zelf uit messingstaf met daarop de relingdraad gesoldeerd, soms gebruik ik dan ook messing stutten die kant en klaar te koop zijn in de betere modelbouwzaak. De gesoldeerde relling wordt geverfd, de andere niet. Onder de voorste mast en op de twee mastplatforms moeten ook nog relingen geplaatst worden.















Verder nog wat details aangebracht zoals verlichting vooraan de bovenbouw in het midden en achteraan op elke schouw ook een stuk (ik weet niet hoe men deze soort verlichting noemt).
Als je goed kijkt dan zie je tussen de schouwen de twee kleine trappen staan.















Nog maar een reling bijgezet en een ladder naar de top van de mast op de brug van de schouwen.
Eerst een papieren mal gemaakt dit om op de juiste plaats de gaatjes te boren. Naderhand deze mal gebruikt op een stuk afvalhout en wederom gaatjes geboord voor het plaatsen van de stutten en het solderen van de reling zelf. Na het solderen even gepast en OK bevonden, dan moest dit alles nog zwart geverfd worden (staat nu te drogen). Hierna de brug vastgelijmd op de bovenkant van de schouwen en de spuitmonitoren er losweg ingeplaatst.
Deze monitoren zullen dan onderaan aan het draaimechanisme verbonden worden om door middel van een gemodificeerde servo de draaibeweging te kunnen uitvoeren.



































Er zijn nu nog twee relingen te doen, een op de brug van de voorste mast en een op het dek van de stuurcabine in combinatie met nog een trap.

Hier nog even een foto van de geschilderde reling op de brug van de schouwen.


De tijd staat niet stil en het is al een tijdje geleden dat ik nog iets kunnen doen heb aan deze boot.
Op de voorste mast is nu ook een reling geplaatst, tevens ben ik ook begonnen met het plaatsen van de vensters, wat op zich nu niet meer gemakkelijk is met al die electrische leidingen. Het is trouwens beter om deze te plaatsen na het beschilderen van de opbouw en voor er andere dingen geplaats worden zoals verlichting (maar dit is nu te laat). Terwijl de lijm van de vensters droogt ook nog een tweetal liertjes geplaatst.
De rest van de vensters moet nog geplaatst worden en nog redelijk wat kleine details.

Tevens moet ik nog een systeem uitdokteren om de blusmonitoren te laten draaien. Dit zal niet over 360° graden gaan maar eerder over 180° . Tevens wil ik deze aansturen zodanig dat ze niet op het dek spuiten en de twee monitoren in feite een tegengestelde richting draaien. Ik hoop dat het lukt, we zien wel. Zoniet blijven ze in een vaste positie.













































Ik moet mij een beetje gaan haasten om deze boot af te werken want er staat al een volgend project op stapel, namelijk de "CASTOR".
Dit is een project op aanvraag en tevens ook een dubbel project omdat ik er terzelfder tijd voor mezelf ook een ga bouwen. Deze "CASTOR" zal ongeveer 135 cm lang worden, de ene een statisch model met verlichting, de andere (voor mezelf) een varend model.
Er is al een link geplaatst voor dit project, maar nog niet beschikbaar voor de bezoekers van deze site. (nog een beetje geduld en dan komt het wel, ik schat dat dit voor begin volgende maand zal zijn.)

Weer een beetje vooruitgang met deze boot.
Alle raampjes zijn er in gelijmd, op uitzondering van twee waar ik helaas niet meer bij kan komen. De laatste reling met trap is ook geplaatst.
Daarna kwamen een hele boel details waar veel tijd in is gegaan., zoals het afwerken van de masten met de antennes en al die touwtjes. Bij deze bouwdoos zit wel een zeer goede handleiding maar als het op de details van de masten aankomt is het niet goed te zien wat waar aan vast komt te zitten. Dus ik heb zo een beetje geïmproviseerd op hoop dat het niet al te veel opvalt als er iets verkeerd zit.




De witte ronde antenne is gemaakt van messing staf van 1,5 mm, de ronding is gevormd op een staf aluminium, dan twee cirkels losgeknipt en aan elkaar gesoldeerd. De verbinding tussen de masten is rode koperdraad, door de mast heen geboord, opgespannen en aan de uiteinden een verdikking gesoldeerd zodanig dat ze niet los kunnen komen.





Tot zover, nu rest er enkel nog het plaatsten van de twee sloepen, het plaatsen van het mechanisme voor de blusmonitoren en het aansluiten van de bekabeling dmv een plug die de verbinding maakt met het electronisch gedeelte.
Hieronder nog enkel foto's van hoe de bediening van de monitoren er zal u!itzien.
Ik heb bewust gekozen voor een tegengesteld draaien van de linkse en rechtse blusmonitor (de paarse lijnen duiden de stand van de monitoren aan) dit om te vermijden dat ik het ganse dek ga nat spuiten.



Je hebt waarschijnlijk wel opgemerkt dat er geen schijwerpers voor en achter geplaatst zijn dit in tegenstelling met wat eerder in dit verslag vermeld werd.
Daarna alles eens deftig uittesten op hoop van zegen dat alles nog werkt.

Oh ja, het roer heb ik ook terug in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht.


Vandaag heb ik met veel moeite de blusmonitoren op zijn plaats gezet met de aandrijving zoals op een van de vorige fot's te zien is. Deze kunnen 360° draaien zowel linksom als rechtsom, het is aan de bestuurder om niet verder te gaan dan 180° terwijl er water uitkomt.
Hieronder dan een filmpje zodat je kan zien hoe ze draaien. De watertoevoer is nog niet aangesloten.



Vandaag de laatste stukken geplaatst, de twee sloepen op zijn plaats bevestigd en uiteindelijk toch nog een schijnwerper voor en een schijnwerper achter geplaatst.
Het enige wat er nu nog moet gebeuren is het aansluiten van alle bedrading op een plug en het geheel uittesten.































Momenteel zit ik wat in de knoei met mijn electronica, het is een warboel van draden en moeilijk om aan te sluiten. Ik heb dus bijna alles uitgebroken om te zien welke verbetering ik kan aanbrengen. Ook heb ik opgemerkt dat er schakelaars zijn die op 6 Volt aangesloten zitten en in feite 12 Volt zouden moeten zijn. Dus het zal solderen worden om alles op zijn plaats te krijgen.
Maar allez dit is dan ook de laatste bewerking die nog moet gebeuren, dan kan ik een punt zetten achter dit project.
Ik ga deze namiddag trachten om enkele pluggen (stekkers) aan te schaffen in de electronica zaak hier in Hasselt. Ook moet ik nieuwe bedrading aanschaffen, deze die nu in gebruik zijn, zijn te stijf, ik moet soepele draden zien vast te krijgen.

Enkele foto's van deze warboel van draden !!!!





























Gisteren naar Hasselt geweest voor pluggen en stekkers, niets gevonden wat kan dienen, ofwel te groot ofwel te weinig polen (heb min 16 aansluitingen nodig). Ze wisten me daar ook te vertellen dat Sub-D connectoren enkel dienen om pulsen door te geven en niet geschikt zouden zijn om stroom door te laten. Dus heb ik daar geen connectoren gekocht, ik moest maar eens gaan kijken bij een autopart verdeler, daar zouden ze wel gepaste pluggen en stekkers hebben. Dan zullen we dat maar doen hé.
Soepele draad hadden ze wel, dit is een elec draad met meerdere kernen ipv een harde kern.
Een halve dag op zoek geweest naar passende connectoren en niets gevonden. Dan maar eens in de computerzaak gaan kijken, dit was tenslotte mijn laatste kans om iets te vinden.

Mijnen Amsterdam is eindelijk klaar, nu heb ik pluggen gevonden en er zelf houten plughouders voor gemaakt. Het zijn toch Sub-D connectoren 9-pins (kosten 1,40 Euro per stuk), ik heb ze in de computerwinkel aangeschaft en daar vertelden ze me dat het lage voltage wat we gebruiken geen kwaad kon.
Twee heb ik er gebruikt, een voor alle 12 Volt aansluitingen en een voor de 6 Volt verbindingen.































Alles werkt bijna, op een schakelaar na.
Daar heb ik gisteren uuuuuren mee bezig geweest en ik weet nog niet waar het aan ligt.
Ik heb namelijk een storing tussen kanaal vier en kanaal zeven. Op kanaal zeven zouden normaal gezien mijn navigatielichten in eerste positie en in tweede positie de schijnwerper achter moeten functioneren. Soms doen ze het allebei tegelijk soms niet. Als ik dan kanaal vier gebruik dat het op en neer gaan van de ankers bedient, gaat ofwel alles uit ofwel alles aan.

T'is iets raar, vandaag ga ik verder kijken wat er kan gebeuren. Ik ga alle functies op mijn ontvanger uittrekken en enkel kanaal zeven gebuiken. Kijken of het dan wel werkt en dan een voor een alle functies terugzetten. Op hoop van zegen. Anders moet ik weer alles uitbreken en desnoods een nieuwe schakelaar plaatsen. Ik zie wel.

Alles gedaan zoals hierboven gezegd en het probleem opgelost, er zat een slecht kontakt aan de plug van kanaal zeven die naar de ontvanger gaat, alles vernieuwd en hopsa het werkt.


Om af te sluiten laat ik nu nog een video zien waarop alle functies te zien zijn.



Laatst bijgewerkt en afgesloten op 06 Juni 2008.